De Cowboy jaren

De ‘Cowboy club’ is begonnen onder invloed van de legendarische speelfilm ‘Convoy’. Deze film met hoofdrolspelers Kris Kristofferson en Ali Mac Graw bracht de Amerikaanse trucking cultuur naar Europa. Amerika produceerde een groot aantal speelfilms met vrachtwagen-thema’s in de jaren ’70 zoals ‘Smokey and the Bandit’ en ‘White Line Fever’. Toch was het vooral de film ‘Convoy’ die zorgde voor de grote omslag. Geen enkele andere film evenaarde het succes en de populariteit van deze film. Alleen al de soundtrack door C. W. McCall is legendarisch geworden.

Country- en Westernmuziek werd populair in deze periode en het tijdschrift Auto Sports Illustrated publiceerde verhalen en artikelen over goederenvervoer en transport. Die verhalen werden zo populair dat een Zweedse uitgever ervoor koos om een ​​speciaal blad uit te geven over vrachtwagens en transport met de naam Trailer. Dat was in 1980, en dat blad bestaat nog steeds. Het is onder meer bekend van de organisatie van de Nordic Trophy truckshow.

Biografie Rolf Björk Alias Mr TIA

De Founder and first President of the Cowboy Club Rolf Björk Alias Mr TIA . Geboren op 2 mei 1946 in Helsingborg en overleden op 28 februari 1991 op 44 jarige leeftijd ook in Helsingborg

Hij is stichtend lid en voorzitter van de Truckers International Association (TIA ) in 1978, een vereniging van vrachtwagenchauffeurs die in het midden van de jaren 1980 in Scandinavië enkele duizenden leden kon consolideren .

Hij begon zijn eigen koeriersbedrijf in 1980, te beginnen met een Scania LS 140. Daarnaast nam hij deel aan nationale en continentale specialiteits / truckrace wedstrijden in 1985 beginnend met een Scania T 142 H van het Nynas team en werd in 1987 echt professioneel. (zie bijlage foto)

Hij voert later ook nog diverse stuntactiviteiten uit, in films en korte films, vooral voor het merk Scania.

Prijzen:

  • Europees kampioen inklasse C- truckracen in 1988 met een Scania T 143 M
  • Europese vice-kampioen van klasse C Truck Racing in 1986 op Scania;
  • e Truck Racing European Championship (ETRC) Klasse C in 1985 Scania ( 1 steeditie van de ETRC).

Oprichting TIA

De Zweed Rolf Bjork richtte in 1978 de Truckers International Association, kortweg TIA op. Het bekende logo met de rood-blauwe Mack truck werd al snel een bekend gezicht op de route naar Scandinavië. Chauffeurs maakten bordjes voor achter de voorruit en in de volksmond werd het al snel bekend als de ‘Cowboy Club’. Leden kregen een lidmaatschapsnummer met de naam ‘Cowboy’ en dan een nummer. Veel chauffeurs gebruikten dat nummer als roepnaam op de 27Mc (het befaamde ‘bakkie’). Verder kregen de ‘Cowboys’ een bruin documentenmapje en vier keer per jaar een gestencild boekje. Daarin stond waar je onderweg korting kon krijgen op vertoon van je pasje. Veel wegrestaurants gaven gratis koffie of korting op het eten aan de ‘Cowboys’.

Country & Abba

Convoy betekende een omwenteling en de start van een ware cult. De chauffeur kwam uit het verdomhoekje en liet eindelijk zien dat hij trots was op zijn truck en zijn vak. Trucks werden opgetuigd met lampjes en Michelin-poppen, de Holland Duck werd geintroduceerd en special paint afbeeldingen werden populair. Met een dikke portemonnee aan een ketting, de 27Mc als communicatiemiddel en soms zelfs een grote hoed op het hoofd ontstond er een waar ‘Cowboy virus’. Tankstations verkochten cassettes van artiesten als Dave Dudley, Red Simpson, Dick Curless en Bobby Bare. Later kregen deze Amerikaanse grootheden concurrentie van een aantal Zweden genaamd Red Jenkins, Rådberg Mats en Hasse Andersson, maar vergeet ook Abba niet. Deze groep was ook erg populair onder chauffeurs, al kwam niet iedereen daarvoor uit.

Sociaal bindmiddel

De wereld veranderde en de Nederlandse en Scandinavische chauffeurs werden in rap tempo vervangen door goedkopere chauffeurs uit Oost-Europa. De 27Mc werd overschreeuwd in vele Oostblok-talen, ondersteund door zware versterkers en de mobiele telefoon deed zijn intrede. Vroeger was alles beter, zegt men, en dat kunnen we onderschrijven. De saamhorigheid onderweg verdween vrijwel volledig. Vroeger stopte je als een collega pech had, nu gebruikt hij een App waarmee de hulpdiensten, bots-absorbers en monteurs worden ingeschakeld. Stoppen om een collega te helpen, levert je nu eerder een bekeuring op dan een woord van dank. En toch is er juist op de routes naar Scandinavië en Engeland nog wat over van de saamhorigheid van toen. De ferry’s zijn nog steeds verzamelpunten en aan boord ontmoet je toch nog altijd collega’s voor een praatje. Dat is op andere routes ver te zoeken, maar die ferry-verbindingen lijken nog steeds te werken als een soort sociaal bindmiddel tussen chauffeurs.

Collegialiteit

Door de aloude Cowboy Club nieuw leven in te blazen, willen wij de saamhorigheid onderweg en de collegialiteit bevorderen. Doordat je korting krijgt bij bepaalde truckstops, autowasstraten en accessoires shops, ontstaat er weer het aloude clubgevoel. Lid worden van de TIA Cowboy Club doe je omdat je trots bent op je vak, op je truck en omdat je deel uit wilt maken van onze community. TIA Cowboy Club is geen vakbond, maar we staan wel pal achter onze leden. Wij zullen in al onze uitingen dan ook altijd de chauffeur vooropstellen en alles doen om het leven onderweg te veraangenamen. Het belangrijkste is dat we met het nostalgische oude logo iets van de sfeer van toen koesteren.

Word nu lid van de TIA Cowboy Club en ontvang ons welkomstpakket met onder meer een raamsticker, een lidmaatschapskaart en een cabinevaantje!

Klik hier om lid te worden!